header3


ORDIN ADMINISTRATIE PUBLICA 6156/2023

Vigoare

Emitent: Ministerul Educatiei si Cercetarii
Domenii: Invatamint

M.O. 801/2023

Ordin privind organizarea si desfasurarea examenului national de bacalaureat - 2024.

M.Of.Nr.801 din 5 septembrie 2023                          Sursa Act:Monitorul Oficial

 

 

ORDIN Nr. 6.156
privind organizarea si desfasurarea examenului

national de bacalaureat - 2024

 

  

 

   Avand in vedere:
   – prevederile art. 77 alin. (5) si ale art. 361 alin. (3) lit. c) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare;
   – prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor);
   – prevederile Ordinului ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului nr. 3.753/2011 privind aprobarea unor masuri tranzitorii in sistemul national de invatamant, cu modificarile ulterioare;
   – Referatul de aprobare nr. 2.313 din 11.08.2023 referitor la proiectul de Ordin privind organizarea si desfasurarea examenului national de bacalaureat - 2024,

   in temeiul prevederilor art. 13 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 369/2021 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei, cu modificarile si completarile ulterioare,

 

   ministrul educatiei emite prezentul ordin.

 

   Art. 1. - Se aproba Calendarul examenului national de bacalaureat - 2024, prevazut in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
   Art. 2. - (1) Examenul national de bacalaureat - 2024 se desfasoara in conformitate cu prevederile Metodologiei de organizare si desfasurare a examenului de bacalaureat - 2011, aprobata prin Ordinul ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului nr. 4.799/2010 privind organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat - 2011, cu modificarile ulterioare, si cu prevederile prezentului ordin.
   (2) Comisiile de bacalaureat isi desfasoara activitatea in conformitate cu atributiile membrilor comisiilor de bacalaureat aprobate prin Ordinul ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului nr. 4.799/2010, cu modificarile ulterioare, si cu prevederile prezentului ordin.
   (3) Comisia Nationala de Bacalaureat poate aproba, in situatii justificate, prin derogare de la prevederile art. 7 si 8 din Metodologia de organizare si desfasurare a examenului de bacalaureat - 2011, aprobata prin Ordinul ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului nr. 4.799/2010 privind organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat - 2011, cu modificarile ulterioare, numirea, in calitate de presedinte al comisiei de bacalaureat judetene/Comisiei de bacalaureat a municipiului Bucuresti, a unui membru al consiliului de administratie.
   (4) In componenta comisiei judetene de bacalaureat/a municipiului Bucuresti sunt prevazuti 2-3 secretari, inspectori scolari de specialitate, directori sau informaticieni/cadre didactice cu abilitati in operarea pe calculator.
   (5) Doi dintre secretarii sau membrii comisiei de bacalaureat judetene/a municipiului Bucuresti sunt operatori judeteni, responsabili cu activitatea pe platforma destinata evaluarii digitalizate.
   (6) In situatii justificate, la solicitarea inspectoratelor scolare judetene/Inspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti, Comisia Nationala de Bacalaureat poate aproba, prin derogare de la prevederile art. 10 alin. (1) din Metodologia de organizare si desfasurare a examenului de bacalaureat - 2011, aprobata prin Ordinul ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului nr. 4.799/2010 privind organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat - 2011, cu modificarile ulterioare, un numar mai mare de vicepresedinti/secretari/membri in comisia de bacalaureat judeteana/Comisia de bacalaureat a municipiului Bucuresti.
   (7) Membrii comisiei de bacalaureat judetene/a municipiului Bucuresti nu pot desfasura activitati in calitate de profesori evaluatori la nivelul centrelor zonale de evaluare.
   (8) Comisia Nationala de Bacalaureat poate aproba, in situatii justificate, prin derogare de la prevederile art. 12 alin. (1) din Metodologia de organizare si desfasurare a examenului de bacalaureat - 2011, aprobata prin Ordinul ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului nr. 4.799/2010 privind organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat - 2011, cu modificarile ulterioare, numirea unui membru al consiliului de administratie al unitatii de invatamant liceal in calitate de presedinte al comisiei de bacalaureat de evaluare a competentelor lingvistice si digitale.
   (9) In componenta comisiei de bacalaureat din centrul de examen, respectiv a comisiei de bacalaureat din centrul zonal de evaluare sunt prevazuti 2 secretari - cadre didactice cu atributii in operarea pe calculator/informatician, din care unul este operator responsabil cu activitatea pe platforma destinata evaluarii digitalizate.
   (10) In centrele de examen pot fi desemnati/numiti in calitate de asistent si informaticieni/cadre didactice cu abilitati in operarea pe calculator.
   (11) In centrele zonale de evaluare de la nivelul fiecarui judet/al municipiului Bucuresti, pentru evaluarea lucrarilor scrise utilizand platforma destinata evaluarii digitalizate, se pot organiza subcomisii care isi desfasoara activitatea in alte locatii sau in alta localitate decat cea in care isi are sediul centrul zonal de evaluare, in conformitate cu prevederile procedurii stabilite de catre Comisia Nationala de Bacalaureat.
   (12) Lista disciplinelor la care candidatii sustin examenul national de bacalaureat in sesiunile anului 2024 este cea aprobata prin Ordinul ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului nr. 4.800/2010 privind aprobarea listei disciplinelor si a programelor pentru examenul de bacalaureat - 2011.
   (13) Pentru specializarile invatator-educatoare si educator-puericultor din cadrul filierei vocationale, profil pedagogic, disciplinele la care candidatii sustin probele scrise ale examenului national de bacalaureat sunt cele prevazute la art. 7 din Regulamentul-cadru pentru organizarea si functionarea invatamantului pedagogic in sistemul de invatamant preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educatiei si cercetarii nr. 4.812/2020.
   (14) Pentru elevii cu cerinte educationale speciale se asigura sustinerea probelor de examen adaptate in conformitate cu prevederile procedurii privind asigurarea conditiilor de egalizare a sanselor pentru elevii cu deficiente de vedere/deficiente de auz si tulburari de neurodezvoltare care sustin examenele nationale: evaluarea nationala pentru absolventii clasei a VIII-a si examenul national de bacalaureat, elaborata de Ministerul Educatiei pana la data de 1 noiembrie 2023, si ale art. 27 din Metodologia pentru asigurarea suportului necesar elevilor cu tulburari de invatare, aprobata prin Ordinul ministrului educatiei nationale nr. 3.124/2017.
   Art. 3. - (1) Programele de bacalaureat pentru disciplinele limba si literatura italiana materna si matematica sunt cele prevazute in anexa nr. 2 la Ordinul ministrului educatiei nationale nr. 4.430/2014 privind organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat national - 2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
   (2) Programele de bacalaureat pentru disciplinele fizica, logica, argumentare si comunicare, economie sunt cele prevazute in anexa nr. 2 la Ordinul ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului nr. 5.610/2012 privind organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat national - 2013.
   (3) Programa de bacalaureat pentru disciplina chimie este cea prevazuta in anexa nr. 2 la Ordinul ministrului educatiei nationale si cercetarii stiintifice nr. 5.070/2016 privind organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat national - 2017.
   (4) Programa de bacalaureat pentru limba si literatura romana si pentru limba si literatura slovaca materna este prevazuta in anexa nr. 2 la Ordinul ministrului educatiei nationale nr. 4.923/2013 privind organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat national - 2014.
   (5) Programa de bacalaureat pentru evaluarea competentelor digitale, valabila in sesiunile examenului national de bacalaureat din anul 2024, este prevazuta in anexa nr. 2 la Ordinul ministrului educatiei nationale nr. 4.923/2013 privind organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat national - 2014.
   (6) Programa de examen pentru proba C de evaluare a competentelor lingvistice in limba chineza, valabila in sesiunile examenului national de bacalaureat - 2024, este cea prevazuta in anexa nr. 2 la Ordinul ministrului educatiei nationale, interimar, nr. 4.950/2019
privind organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat national - 2020, cu modificarile si completarile ulterioare.
   (7) Programele pentru disciplinele examenului national de bacalaureat, altele decat cele mentionate la alin. (1)-(6), valabile in sesiunile anului 2024, sunt cele aprobate prin Ordinul ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului nr. 4.800/2010 privind aprobarea listei disciplinelor si a programelor pentru examenul de bacalaureat - 2011.
   Art. 4. - Recunoasterea si echivalarea rezultatelor obtinute la examene cu recunoastere internationala pentru certificarea competentelor lingvistice in limbi straine si la examene cu recunoastere europeana pentru certificarea competentelor digitale se fac in conformitate cu metodologiile de recunoastere si echivalare si cu lista examenelor aprobate prin Ordinul ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului nr. 5.219/2010 privind recunoasterea si echivalarea rezultatelor obtinute la examene cu recunoastere internationala pentru certificarea competentelor lingvistice in limbi straine si la examene cu recunoastere europeana pentru certificarea competentelor digitale cu probele de evaluare a competentelor lingvistice intr-o limba de circulatie internationala studiata pe parcursul invatamantului liceal, respectiv de evaluare a competentelor digitale, din cadrul examenului de bacalaureat, cu modificarile ulterioare.
   Art. 5. - (1) Probele specifice sustinute de elevii claselor a XII-a din sectiile speciale de invatamant din Romania, care functioneaza in baza Acordului dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Federale Germania cu privire la colaborarea in domeniul scolar, se desfasoara in conformitate cu Regulamentul de desfasurare a examenului in vederea obtinerii Diplomei de acces general in invatamantul superior german si a Diplomei de bacalaureat de catre absolventii sectiilor/scolilor speciale germane din Romania, aprobat prin Ordinul ministrului educatiei, cercetarii si inovarii nr. 5.262/2009 privind sectiile/scolile speciale germane din Romania, finalizate cu Diploma de acces general in invatamantul superior german si Diploma de bacalaureat.
   (2) Probele specifice sustinute de elevii claselor a XII-a din sectiile bilingve francofone care functioneaza in baza Acordului interguvernamental franco-roman se desfasoara in conformitate cu prevederile Ordinului ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului nr. 5.720/2012 privind organizarea si desfasurarea probelor specifice sustinute de elevii sectiilor bilingve francofone in vederea obtinerii mentiunii speciale „sectie bilingva francofona“ pe diploma de bacalaureat, cu modificarile ulterioare, si ale prezentului ordin.
   (3) Probele specifice sustinute de elevii claselor a XII-a din sectiile bilingve romano-spaniole care functioneaza in baza Acordului dintre Ministerul Educatiei si Cercetarii din Romania si Ministerul Educatiei si Stiintei din Regatul Spaniei cu privire la infiintarea si functionarea sectiilor bilingve romano-spaniole in liceele din Romania si la organizarea examenului de bacalaureat in aceste licee se desfasoara in conformitate cu prevederile Ordinului ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului nr. 5.756/2012 privind aprobarea Metodologiei de organizare si desfasurare a probelor specifice din cadrul examenului de bacalaureat, sustinute de absolventii sectiilor bilingve romano-spaniole, cu completarile ulterioare, si ale prezentului ordin.
   Art. 6. - (1) Comisia de bacalaureat judeteana/a municipiului Bucuresti va aronda elevii din clasele terminale cu specializari/calificari autorizate sa functioneze provizoriu la o unitate de invatamant liceal de stat/particular din localitate/judet/sector al municipiului Bucuresti/municipiul Bucuresti in care functioneaza specializari/calificari acreditate identice cu cele ale elevilor arondati.
   (2) In cazul in care la nivelul unui judet exista unitati de invatamant liceal in care functioneaza clase cu specializari/ calificari autorizate sa functioneze provizoriu si la nivelul judetului respectiv nu exista nicio alta unitate de invatamant liceal de stat/particular care sa aiba specializari/calificari identice acreditate, elevii din clasele autorizate sa functioneze provizoriu vor fi arondati de catre inspectoratul scolar, cu acordul Comisiei Nationale de Bacalaureat, la unitati de invatamant liceal din alte judete/municipiul Bucuresti care au acreditate specializarile/ calificarile respective.
   (3) In cazul in care exista unitati de invatamant liceal in cadrul carora functioneaza clase cu specializari/calificari autorizate sa functioneze provizoriu, unice la nivel national, elevii din aceste clase vor fi arondati de catre inspectoratul scolar, cu acordul Comisiei Nationale de Bacalaureat, la unitati de invatamant liceal care au acreditat profilul/domeniul de pregatire pentru specializarile/calificarile respective, din judet sau din alte judete/municipiul Bucuresti, dupa caz.
   (4) Pentru a permite candidatilor arondati sa sustina probele de evaluare a competentelor lingvistice si digitale in unitatile de invatamant ai caror elevi sunt, in cadrul comisiei de bacalaureat pentru evaluarea competentelor lingvistice si digitale de la nivelul unitatii de invatamant in care sunt arondati elevii de la specializarile/calificarile autorizate provizoriu se va constitui o subcomisie care isi va desfasura activitatea in unitatea de invatamant de unde provin acesti elevi, in care vor fi inclusi, obligatoriu, profesori examinatori din aceasta unitate.
   (5) Candidatii care au finalizat specializari/calificari autorizate sa functioneze provizoriu vor sustine probele scrise in centrele de examen la care sunt arondate unitatile de invatamant de provenienta ale acestora sau chiar la unitatile de invatamant de provenienta, daca acestea au fost desemnate centre de examen, fiind repartizati in sali separate de ceilalti candidati din centru. La nivelul fiecarui centru de examen in care sustin probe scrise, pentru candidatii care au finalizat specializari/calificari autorizate sa functioneze provizoriu se constituie cate o subcomisie care va fi inclusa in decizia centrului de examen la care acesti candidati sunt arondati.
   Art. 7. - (1) Comisiile de bacalaureat judetene/Comisia de bacalaureat a municipiului Bucuresti asigura dotarea cu camere de supraveghere video si audio functionale a salilor in care se desfasoara activitati specifice examenului de bacalaureat: instruirea membrilor comisiilor de bacalaureat, sustinerea probelor, descarcarea si multiplicarea subiectelor, predarea si preluarea lucrarilor scrise, evaluarea lucrarilor scrise, depozitarea bagajelor.
   (2) Pana la inceperea probelor de examen, comisiile de bacalaureat judetene/Comisia de bacalaureat a municipiului Bucuresti iau/ia toate masurile, in colaborare cu autoritatile administratiei publice locale, pentru asigurarea dotarii tuturor salilor de examen cu camere functionale de supraveghere video si audio.
   (3) Activitatea de monitorizare a desfasurarii examenului de bacalaureat prin intermediul camerelor de supraveghere se va desfasura in conformitate cu o procedura stabilita de Comisia Nationala de Bacalaureat.
   (4) In vederea asigurarii desfasurarii corecte a examenului de bacalaureat, in conformitate cu prevederile reglementarilor in vigoare, comisiile de bacalaureat din centrele de examen si comisiile de bacalaureat judetene/Comisia de bacalaureat a municipiului Bucuresti verifica, prin sondaj, inregistrarile audio-video din salile de examen, dupa incheierea probei scrise. In cazul in care, la verificarea prin sondaj, se constata nereguli, fraude, tentative de frauda sau in cazul in care exista sesizari privitoare la nereguli, fraude, tentative de fraude, verificarea se face pentru inregistrarile din toate salile de examen mentionate la alin. (1), din centrul respectiv.
   (5) Daca, in urma verificarilor mentionate la alin. (4), se constata existenta unor nereguli, fraude sau tentative de frauda, respectiv nerespectarea reglementarilor privind organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat, comisia de bacalaureat din centrul de examen ia masurile ce se impun, care pot merge pana la eliminarea candidatilor din examen. Comisia de bacalaureat din centrul de examen anunta comisia de bacalaureat judeteana/Comisia de bacalaureat a municipiului Bucuresti, care propune eventualele masuri de sanctionare si informeaza Comisia Nationala de Bacalaureat.
   Art. 8. - (1) Presedintii comisiilor de bacalaureat din centrele de examen si din centrele zonale de evaluare sunt cadre didactice din invatamantul preuniversitar. Comisia Nationala de Bacalaureat elaboreaza procedura de selectie si numire a cadrelor didactice din invatamantul preuniversitar in calitate de presedinti ai comisiilor de bacalaureat din centrele de examen si din centrele zonale de evaluare.
   (2) Presedintele comisiei regionale/judetene/a municipiului Bucuresti de contestatii este numit de catre comisia de bacalaureat judeteana/a municipiului Bucuresti.
   (3) Comisia Nationala de Bacalaureat poate elabora si alte instructiuni/proceduri in vederea bunei organizari si desfasurari a examenului de bacalaureat - 2024.
   Art. 9. - (1) Comisiile de bacalaureat judetene/Comisia de bacalaureat a municipiului Bucuresti raspund/raspunde pentru buna organizare si desfasurare a examenului de bacalaureat.
   (2) Comisiile de bacalaureat judetene/Comisia de bacalaureat a municipiului Bucuresti stabilesc/stabileste componenta comisiilor din centrele de examen cu cel mult doua zile lucratoare inainte de inceperea probelor scrise, prin tragere la sorti, in sedinta publica, la care sunt invitati in scris, in mod obligatoriu, reprezentanti ai consiliului judetean/al municipiului Bucuresti al elevilor, ai asociatiilor reprezentative ale elevilor, ai organizatiilor parintilor reprezentative la nivel national si reprezentanti ai sindicatelor afiliate la federatiile sindicale reprezentative din invatamant, ai presei scrise si audiovizuale.
   (3) Cadrele didactice care fac parte din comisiile din centrele de examen, inclusiv persoanele de contact/informaticienii, sunt selectate din alte unitati de invatamant decat cele din care provin candidatii arondati centrelor, in conformitate cu prevederile alin. (2).
   (4) Cadrele didactice nominalizate ca profesori evaluatori sunt selectate, de regula, din randul cadrelor didactice care fac parte din Corpul de profesori evaluatori pentru examenele si concursurile nationale.
   (5) Nu vor fi nominalizate in comisiile de bacalaureat persoane care, in sesiunile anterioare ale examenelor nationale, nu si-au indeplinit corespunzator atributiile, care au savarsit abateri, respectiv au fost sanctionate.
   Art. 10. - (1) Comisia Nationala de Bacalaureat stabileste, prin procedura specifica, modalitatea de evaluare a lucrarilor, de solutionare a contestatiilor si de transmitere a lucrarilor, precum si componenta, atributiile membrilor comisiilor din centrele de examen, din centrele zonale de evaluare si din centrele regionale/judetene/ale municipiului Bucuresti de contestatii, modelul tipizatului de examen, modalitatea de secretizare si securizare a lucrarilor scrise si consemnarea in documentele de examen a rezultatelor obtinute de candidati la examenul de bacalaureat.
   (2) In sesiunile anului 2024, activitatile din cadrul examenului national de bacalaureat se realizeaza utilizand platforma dedicata evaluarii digitalizate.
   (3) In situatia mentionata la alin. (2), Comisia Nationala de Bacalaureat poate decide organizarea unui centru zonal de evaluare si la nivelul Centrului National de Politici si Evaluare in Educatie (CNPEE). Presedintele centrului zonal de evaluare constituit in cadrul CNPEE este directorul general sau directorul general adjunct al Centrului National de Politici si Evaluare in Educatie.
   Art. 11. - (1) Se interzice candidatilor la examenul de bacalaureat sa introduca in salile de examen ghiozdane, rucsacuri, sacose, posete si altele asemenea, candidatii avand obligatia de a lasa obiectele mentionate in sala de depozitare a obiectelor personale stabilita de comisia de bacalaureat in acest scop.
   (2) Candidatii care refuza depozitarea obiectelor mentionate la alin. (1) in sala stabilita de comisia de bacalaureat in acest scop nu sunt primiti in examen.
   (3) Se interzice candidatilor la examenul de bacalaureat sa aiba, in salile de examen, asupra lor, in obiectele de imbracaminte sau incaltaminte, in penare si in alte obiecte de depozitare personale sau in bancile in care sunt asezati in salile de examen, orice fel de lucrari: manuale, carti, dictionare, culegeri, formulare, memoratoare, notite, insemnari, rezumate, ciorne sau lucrari ale altor candidati etc., care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor.
   (4) Se interzice candidatilor sa aiba, in salile de examen, asupra lor, in obiectele de imbracaminte sau incaltaminte, in penare si in alte obiecte de depozitare personale sau in bancile in care sunt asezati in salile de examen, telefoane mobile, casti audio, dispozitive tip IoT, precum si orice alte mijloace electronice de calcul sau de comunicare/care permit conectarea la internet/la retele de socializare, ce ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, pentru efectuarea calculelor, pentru comunicarea cu alti candidati/asistenti din centrul/centrele de examen sau cu exteriorul.
   (5) Se interzice candidatilor la examenul de bacalaureat sa comunice intre ei sau cu exteriorul, sa copieze, sa transmita materiale care permit copiatul sau sa schimbe intre ei foi din lucrare, ciorne, notite sau alte materiale care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor.
   (6) Candidatii care incalca regulile mentionate la alin. (3)-(5) sunt eliminati din examen, indiferent daca materialele/obiectele interzise au fost folosite sau nu, daca au fost introduse de acestia sau de alti candidati, de catre cadrele didactice din comisie sau de alte persoane si indiferent daca ei au primit/au transmis sau nu materialele interzise.
   (7) Incalcarea regulilor mentionate la alin. (3)-(5) va fi considerata tentativa de frauda, iar candidatii respectivi nu mai pot participa la probele urmatoare si sunt declarati „eliminati din examen“, fara posibilitatea recunoasterii, in sesiunile urmatoare, a notelor la probele promovate anterior eliminarii, inclusiv a probelor de evaluare a competentelor lingvistice si digitale. Acesti candidati nu mai au dreptul de a participa la urmatoarele doua sesiuni ale examenului de bacalaureat. Calculul celor doua sesiuni la care candidatii „eliminati din examen“ nu mai au dreptul de a participa se face fara luarea in considerare a sesiunii speciale a examenului de bacalaureat.
   (8) In situatii obiective, neimputabile candidatului, in care se decide anularea/rescrierea lucrarii in centrul de examen, timpul destinat redactarii lucrarii scrise se poate prelungi, cu cel mult 1 ora, conform unei proceduri elaborate de catre Comisia Nationala de Bacalaureat.
   (9) Candidatii care doresc sa predea lucrarile inainte de expirarea timpului maxim pot parasi sala de examen fara a primi subiectele. Candidatii primesc subiectele numai daca parasesc sala dupa expirarea timpului maxim destinat desfasurarii probelor scrise.
   (10) Inainte de inceperea probelor, asistentii prezinta candidatilor prevederile metodologice care vizeaza organizarea si desfasurarea corecta a examenului de bacalaureat si prevederile alin. (1)-(7) si le solicita sa predea toate eventualele materiale si obiecte/dispozitive tip IoT care, potrivit reglementarilor in vigoare pentru examenul de bacalaureat, sunt interzise in sala de examen.
    (11) Dupa parcurgerea etapelor mentionate la alin. (9), candidatii vor semna un proces-verbal in care se regasesc prevederile alin. (1)-(7) si mentiunea ca au luat cunostinta de faptul ca nerespectarea regulilor mentionate la alin. (3)-(5) are drept consecinta masurile mentionate la alin. (6) si (7).
   Art. 12. - (1) In procesul de evaluare initiala a lucrarilor scrise si de rezolvare a contestatiilor, dupa validarea finalizarii evaluarii de catre cei doi profesori evaluatori, in cazul in care diferenta dintre notele celor doi evaluatori este mai mica sau egala cu un punct, este calculata nota finala ca medie aritmetica cu doua zecimale a notelor acordate de evaluatori, fara rotunjire, fiind inregistrata in catalogul de bacalaureat.
   (2) In cazul in care diferenta dintre notele acordate de cei doi profesori evaluatori este mai mare de 1 punct, se procedeaza astfel:

   – se nominalizeaza alti doi profesori evaluatori pentru recorectarea lucrarii;
   – dupa finalizarea recorectarii lucrarii, notele acordate de fiecare din cei patru evaluatori se trec pe lucrare si se inregistreaza conform prevederilor procedurii mentionate la art. 10 alin. (1);
   – se calculeaza nota finala din cele 4 (patru) note, dupa eliminarea celor doua note - valori extreme, ca medie aritmetica cu doua zecimale, fara rotunjire, a celor doua note - valori centrale. Media rezultata reprezinta nota finala care se inregistreaza conform prevederilor procedurii mentionate la art. 10 alin. (1).
   (3) In cadrul etapei de solutionare a contestatiilor, dupa incheierea evaluarii lucrarilor, nota finala se calculeaza cu respectarea prevederilor alin. (1) si (2). In situatia in care se constata o diferenta de notare mai mare de 1,5 puncte, in plus sau in minus, intre nota de la evaluarea initiala si cea de la contestatii, lucrarea este reevaluata de catre alti doi profesori evaluatori. Nota finala, ca urmare a reevaluarii in etapa de solutionare a contestatiei, este calculata cu respectarea prevederilor alin. (1) si (2).
   (4) Nota definitiva, acordata in conformitate cu procedura mentionata la alin. (1)-(3), nu mai poate fi modificata si reprezinta nota obtinuta de candidat la proba respectiva.
   Art. 13. - (1) Candidatii care depun contestatii completeaza si semneaza o declaratie-tip in care se mentioneaza faptul ca au luat cunostinta ca nota acordata ca urmare a solutionarii contestatiei poate modifica nota initiala prin crestere sau descrestere, dupa caz.
   (2) Comisia Nationala de Bacalaureat va transmite Comisiei de bacalaureat judetene/Comisiei de bacalaureat a municipiului Bucuresti modelul cererii-tip pentru depunerea contestatiei care include si declaratia-tip mentionata la alin. (1).
   Art. 14. - (1) Comunicarea rezultatelor obtinute la examenul national de bacalaureat se face anonimizat, utilizandu-se codurile individuale care inlocuiesc numele si prenumele candidatilor si care au fost distribuite candidatilor, pe baza de semnatura de primire, la prima proba sustinuta de acestia.
   (2) Pentru comunicarea notelor obtinute la examenul national de bacalaureat, inainte de etapa de depunere si solutionare a contestatiilor, comisiile din unitatile de invatamant/centrele de examen tiparesc lista rezultatelor examenului de bacalaureat care cuprinde: codul candidatului, unitatea de invatamant de provenienta, judetul, promotia, forma de invatamant absolvita, specializarea, notele obtinute la fiecare proba scrisa, media sau mentiunile „reusit“/„respins“/„neprezentat“/„eliminat din examen“, dupa caz.
   (3) In baza prevederilor art. 15 alin. (20) din Metodologia de organizare si desfasurare a examenului de bacalaureat - 2011, aprobata prin Ordinul ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului nr. 4.799/2010, cu modificarile ulterioare, si ale Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), comisiile din unitatile de invatamant/centrele de examen afiseaza/posteaza, utilizand codurile individuale ale candidatilor care au depus contestatii, notele obtinute in urma rezolvarii contestatiilor, la loc vizibil, la avizier si pe website-ul unitatii de invatamant.
   (4) Comisiile din unitatile de invatamant-centre de examen tiparesc lista rezultatelor finale dupa contestatii ale candidatilor anonimizati si o afiseaza, conform calendarului, cu semnatura presedintelui si a secretarului comisiei din centrul de examen, la avizierul unitatii de invatamant si pe website-ul acesteia.
   (5) Rezultatele examenului national de bacalaureat ale candidatilor anonimizati sunt afisate si pe pagina de internet a Ministerului Educatiei si a inspectoratelor scolare pentru o perioada de 2 ani.
   Art. 15. - Completarea si eliberarea actelor de studii se realizeaza in conformitate cu prevederile Regulamentului privind regimul actelor de studii si al documentelor scolare gestionate de unitatile de invatamant preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educatiei nationale si cercetarii stiintifice nr. 3.844/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.
   Art. 16. - La data intrarii in vigoare a prezentului ordin, orice alte prevederi contrare se abroga.
   Art. 17. - Directia generala invatamant preuniversitar, Centrul National de Politici si Evaluare in Educatie, Directia generala minoritati si relatia cu Parlamentul - Directia minoritati, Directia generala informatizare, Directia generala economica, inspectoratele scolare judetene/inspectoratul scolar al municipiului Bucuresti si unitatile de invatamant preuniversitar duc la indeplinire prevederile prezentului ordin.
   Art. 18. - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

 

 

Ministrul educatiei,
Ligia Deca

 

 

   Bucuresti, 31 august 2023.
   Nr. 6.156.

 

 

ANEXA

 

 

CALENDARUL
examenului national de bacalaureat - 2024

 

 

   Sesiunea iunie-iulie 2024

 

3-7 iunie 2024

Inscrierea candidatilor la prima sesiune de examen

7 iunie 2024

Incheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/a XIII-a

17-19 iunie 2024

Evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orala in limba romana - proba A

19-20 iunie 2024

Evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orala in limba materna - proba B

19-21 iunie 2024

Evaluarea competentelor digitale - proba D

25-27 iunie 2024

Evaluarea competentelor lingvistice intr-o limba de circulatie internationala - proba C

1 iulie 2024

Limba si literatura romana - proba E.a) - proba scrisa

2 iulie 2024

Proba obligatorie a profilului - proba E.c) - proba scrisa

4 iulie 2024

Proba la alegere a profilului si specializarii - proba E.d) - proba scrisa

5 iulie 2024

Limba si literatura materna - proba E.b) - proba scrisa

8 iulie 2024

Afisarea rezultatelor la probele scrise pana la ora 12.00 si depunerea contestatiilor in intervalul orar 12.00-18.00

9-11 iulie 2024

Rezolvarea contestatiilor

12 iulie 2024

Afisarea rezultatelor finale


   Sesiunea august 2024


15-22 iulie 2024

Inscrierea candidatilor la a doua sesiune de examen, inclusiv a candidatilor care au promovat examenele de corigente

8-9 august 2024

Evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orala in limba romana - proba A

9 august 2024

Evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orala in limba materna - proba B

12 august 2024

Evaluarea competentelor digitale - proba D

13-14 august 2024

Evaluarea competentelor lingvistice intr-o limba de circulatie internationala - proba C

19 august 2024

Limba si literatura romana - proba E.a) - proba scrisa

20 august 2024

Proba obligatorie a profilului - proba E.c) - proba scrisa

21 august 2024

Proba la alegere a profilului si specializarii - proba E.d) - proba scrisa

22 august 2024

Limba si literatura materna - proba E.b) - proba scrisa

26 august 2024

Afisarea rezultatelor la probele scrise (pana la ora 12.00) si depunerea contestatiilor (orele 12.00-18.00)

27-29 august 2024

Rezolvarea contestatiilor

30 august 2024

Afisarea rezultatelor finale


 

   NOTA:
   La solicitarea comisiilor de bacalaureat judetene/Comisiei de bacalaureat a municipiului Bucuresti sau din proprie initiativa, Comisia Nationala de Bacalaureat poate aproba, in situatii justificate si dovedite, inscrierea candidatilor in afara perioadei prevazute, precum si prelungirea perioadelor de sustinere a probelor de evaluare a competentelor lingvistice sau digitale, de evaluare/reevaluare a lucrarilor scrise ori de afisare a rezultatelor si reducerea perioadei de afisare a rezultatelor.

 

ORDIN ADMINISTRATIE PUBLICA 6155/2023

Vigoare

Emitent: Ministerul Educatiei si Cercetarii
Domenii: Invatamint

M.O. 795/2023

Ordin privind organizarea si desfasurarea evaluarii nationale pentru absolventii clasei a VIII-a, in anul scolar 2023-2024.

M.Of.Nr.795 din 4 septembrie 2023

 

 

ORDIN Nr. 6.155
privind organizarea si desfasurarea evaluarii nationale pentru

absolventii clasei a VIII-a, in anul scolar 2023-2024


 

   Avand in vedere:
   – prevederile art. 74 alin. (5), ale art. 94 alin. (2) lit. e) si ale art. 361 alin. (3) lit. b) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare;
   – prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor);
   – prevederile Ordinului ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului nr. 3.753/2011 privind aprobarea unor masuri tranzitorii in sistemul national de invatamant, cu modificarile ulterioare;
   – Referatul de aprobare nr. 2.324 din 11.08.2023 referitor la proiectul de ordin privind organizarea si desfasurarea evaluarii nationale pentru absolventii clasei a VIII-a, in anul scolar 2023-2024,

   in temeiul prevederilor art. 13 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 369/2021 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei, cu modificarile si completarile ulterioare,

 

   ministrul educatiei emite prezentul ordin.

 

   Art. 1. - Se aproba Calendarul de desfasurare a evaluarii nationale pentru absolventii clasei a VIII-a, in anul scolar 2023-2024, prevazut in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
   Art. 2. - Evaluarea nationala pentru absolventii clasei a VIII-a, denumita in continuare evaluare nationala, se desfasoara in anul scolar 2023-2024 in conformitate cu prevederile Metodologiei de organizare si desfasurare a evaluarii nationale pentru elevii clasei a VIII-a, in anul scolar 2010-2011, aprobata prin Ordinul ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului nr. 4.801/2010 privind organizarea si desfasurarea evaluarii nationale pentru elevii clasei a VIII-a in anul scolar 2010-2011, si cu prevederile prezentului ordin.
   Art. 3. - Programele pentru disciplinele limba si literatura romana, matematica, limba si literatura romana pentru scolile si sectiile cu predare in limba maghiara, limba si literatura maghiara materna, limba si literatura germana materna, limba si literatura sarba materna, limba si literatura slovaca materna, limba si literatura croata materna, limba si literatura italiana materna, limba si literatura rromani materna, limba si literatura ucraineana materna, valabile pentru evaluarea nationala pentru absolventii clasei a VIII-a in anul scolar 2023-2024, sunt cele aprobate prin Ordinul ministrului educatiei nr. 4.730/2022 privind aprobarea programelor pentru sustinerea evaluarii nationale pentru absolventii clasei a VIII-a, in anul scolar 2022-2023.
   Art. 4. - (1) Comisia Nationala de Organizare a Evaluarii Nationale poate elabora instructiuni/proceduri, in vederea bunei organizari si desfasurari a evaluarii nationale pentru absolventii clasei a VIII-a.
   (2) Pentru elevii cu cerinte educationale speciale se asigura sustinerea probelor de examen adaptate in conformitate cu prevederile procedurii privind asigurarea conditiilor de egalizare a sanselor pentru elevii cu deficiente de vedere/deficiente de auz/tulburari de neurodezvoltare care sustin examenele nationale: evaluarea nationala pentru absolventii clasei a VIII-a si examenul national de bacalaureat, elaborate de Ministerul Educatiei pana la data de 1 noiembrie 2023, si ale art. 27 din Metodologia pentru asigurarea suportului necesar elevilor cu tulburari de invatare, aprobata prin Ordinul ministrului educatiei nationale nr. 3.124/2017.
   Art. 5. - (1) Comisiile judetene/Comisia municipiului Bucuresti de organizare a evaluarii nationale raspund/raspunde pentru buna organizare si desfasurare a evaluarii nationale.
   (2) Comisia Nationala de Organizare a Evaluarii Nationale poate aproba, in situatii justificate, prin derogare de la prevederile art. 10 alin. (1) din Metodologia de organizare si desfasurare a evaluarii nationale pentru elevii clasei a VIII-a, in anul scolar 2010-2011, aprobata prin Ordinul ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului nr. 4.801/2010, numirea in calitate de presedinte al comisiei din unitatea de invatamant a unui cadru didactic - membru al consiliului de administratie.
   (3) Componenta Comisiei judetene/Comisiei municipiului Bucuresti de organizare a evaluarii nationale, mentionata la art. 8 alin. (1) din anexa nr. 2 la Ordinul ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului nr. 4.801/2010, se completeaza cu:

  1. a) un vicepresedinte - inspector scolar general adjunct sau inspector scolar;
    b) un secretar, director sau informatician/cadru didactic cu abilitati in operarea pe calculator.
       (4) In situatii justificate, la solicitarea inspectoratelor scolare judetene/Inspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti, Comisia Nationala de Organizare a Evaluarii Nationale poate aproba, prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (1) din Metodologia de organizare si desfasurare a evaluarii nationale pentru elevii clasei a VIII-a, in anul scolar 2010-2011, aprobata prin Ordinul ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului nr. 4.801/2010, un numar mai mare de vicepresedinti/secretari/membri in comisia judeteana/a municipiului Bucuresti de organizare a evaluarii nationale.
       (5) Doi dintre secretarii sau membrii comisiei judetene/a municipiului Bucuresti de organizare a evaluarii nationale sunt operatori judeteni, respectiv responsabili cu activitatea pe platforma destinata evaluarii digitalizate.
       (6) In componenta comisiei din centrul de examen si, respectiv, a comisiei din centrul zonal de evaluare sunt prevazuti 2 secretari - cadre didactice cu atributii in operarea pe calculator/informatician, dintre care unul este operator responsabil cu activitatea pe platforma destinata evaluarii digitalizate.
       (7) In centrele de examen pot fi desemnati in calitate de asistent si informaticieni/cadre didactice cu abilitati in operarea pe calculator.
       (8) In centrele zonale de evaluare de la nivelul fiecarui judet/municipiului Bucuresti, pentru evaluarea lucrarilor scrise utilizand platforma dedicata evaluarii digitalizate, se pot organiza subcomisii care isi desfasoara activitatea in alte locatii sau in alta localitate decat cea in care isi are sediul centrul zonal de evaluare, in conformitate cu prevederile procedurii stabilite de catre Comisia Nationala de Organizare a Evaluarii Nationale.
       6. - (1) In vederea pregatirii evaluarii nationale pentru absolventii clasei a VIII-a, comisiile judetene/Comisia municipiului Bucuresti creeaza doua baze de date, cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), la nivelul fiecarei unitati de invatamant si la nivel judetean/al municipiului Bucuresti, conform solicitarilor Comisiei Nationale de Organizare a Evaluarii Nationale, care cuprind:
  2. date personale ale elevilor din clasa a VIII-a;
    2. date personale ale profesorilor evaluatori, de regula, membri ai Corpului de profesori evaluatori pentru examenele si concursurile nationale.
       (2) Comisiile judetene/Comisia municipiului Bucuresti de organizare a evaluarii nationale pentru absolventii clasei a VIII-a asigura confectionarea stampilelor-tip pentru Evaluarea Nationala, care se aplica pe documentele de examen. Se confectioneaza doua tipuri de stampile rotunde, care vor avea urmatorul continut:
  3. a) stampila-tip pentru unitatile de invatamant care sunt centre de examen in care se organizeaza probe scrise pentru evaluarea nationala: „Evaluare Nationala 2024 - C.E.“;
    b) stampila-tip pentru centrele zonale de evaluare: „Evaluare Nationala 2024 - C.Z.E.“.
       (3) Stampilele vor fi rotunde, cu diametrul de 25 mm, si nu vor fi numerotate.
       7. - (1) Comisiile judetene/Comisia municipiului Bucuresti de organizare a evaluarii nationale pentru absolventii clasei a VIII-a stabilesc/stabileste componenta comisiilor pentru evaluarea nationala, cu cel mult doua zile lucratoare inainte de inceperea probelor scrise, cu respectarea principiilor competentei in evaluare si compatibilitatii.
       (2) Comisiile judetene/Comisia municipiului Bucuresti de organizare a evaluarii nationale pentru absolventii clasei a VIII-a, comisiile din unitatile de invatamant - centre de examen, comisiile din centrele zonale de evaluare si comisiile din centrele de contestatii judetene/municipiului Bucuresti se compun din personal didactic care nu are rude sau afini pana la gradul al IV-lea inclusiv printre candidatii care participa la respectiva sesiune a evaluarii nationale.
       (3) Personalul didactic care face parte din comisiile mentionate la alin. (2) va da o declaratie scrisa in care va mentiona ca nu are rude sau afini pana la gradul al IV-lea inclusiv printre candidatii care participa la respectiva sesiune a evaluarii nationale. Declaratiile fac parte din documentele evaluarii nationale.
       (4) Cadrele didactice, personalul didactic auxiliar si personalul nedidactic care au rude in examen nu au acces in unitatile de invatamant - centre de examen/evaluare/contestatii pe perioada desfasurarii examenului.
       (5) Cadrele didactice care fac parte din comisiile din centrele zonale de evaluare sunt stabilite de catre comisiile judetene/Comisia municipiului Bucuresti de organizare a evaluarii nationale pentru absolventii clasei a VIII-a, prin decizie scrisa emisa de inspectorul scolar general, conform unei proceduri elaborate de Comisia Nationala de Organizare a Evaluarii Nationale.
       (6) Membrii comisiei judetene/a municipiului Bucuresti de organizare a evaluarii nationale pentru absolventii clasei a VIII-a nu pot desfasura activitati in calitate de profesori evaluatori la nivelul centrelor zonale de evaluare.
       (7) Cadrele didactice nominalizate ca profesori evaluatori sunt selectate, de regula, din randul cadrelor didactice care fac parte din Corpul de profesori evaluatori pentru examenele si concursurile nationale.
       (8) Nu vor fi nominalizate in comisiile pentru evaluarea nationala persoane care, in sesiunile anterioare ale examenelor nationale, nu si-au indeplinit corespunzator atributiile, care au savarsit abateri, respectiv au fost sanctionate.
       (9) In unitatile de invatamant in care, in sesiunile anterioare, s-au constatat nereguli grave in organizarea si desfasurarea evaluarii nationale, comisiile judetene/Comisia municipiului Bucuresti de organizare a evaluarii nationale pentru absolventii clasei a VIII-a pot/poate decide nominalizarea in comisiile pentru evaluarea nationala a unor cadre didactice din alte unitati de invatamant.
       (10) Comisiile judetene/Comisia municipiului Bucuresti de organizare a evaluarii nationale pot/poate decide suspendarea dreptului de constituire a centrului de examen unitatii de invatamant in care, in sesiunile anterioare, s-au constatat nereguli grave in organizarea si desfasurarea evaluarii nationale.
       (11) Cadrelor didactice nominalizate ca asistenti le este interzisa intrarea in salile de examen cu bagaje, telefoane mobile sau cu mijloace electronice de calcul ori de comunicare, precum si cu ziare, reviste, carti etc. Materialele nepermise in sala de examen vor fi introduse intr-un plic/o punga, impreuna cu un bilet/o eticheta pe care se noteaza numele si prenumele posesorului, si vor fi pastrate pana dupa predarea lucrarilor scrise intr-o sala special stabilita pentru depozitarea obiectelor personale ale profesorilor asistenti, supravegheata de o persoana desemnata de comisia din unitatea de invatamant - centru de examen.
       Art. 8. - (1) Repartizarea candidatilor pe sali se face in ordine alfabetica, la nivelul centrului de examen.
       (2) Se interzice candidatilor la evaluarea nationala sa introduca in salile de examen ghiozdane, rucsacuri, sacose, posete si alte asemenea obiecte, candidatii avand obligatia de a lasa obiectele mentionate in sala de depozitare a obiectelor personale, stabilita de comisia din unitatea de invatamant - centru de examen in acest scop.
       (3) Candidatii care refuza depozitarea obiectelor mentionate la alin. (2) in sala stabilita de comisie in acest scop nu sunt primiti in examen.
       (4) Se interzice candidatilor la evaluarea nationala sa aiba, in salile de examen, asupra lor, in obiectele de imbracaminte sau incaltaminte, in penare si alte asemenea obiecte ori in bancile in care sunt asezati in salile de examen orice fel de lucrari: manuale, carti, dictionare, culegeri, formulare, memoratoare, notite, insemnari, rezumate, ciorne sau lucrari ale altor candidati etc. care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor.
       (5) Se interzice candidatilor sa aiba, in salile de examen, asupra lor, in obiectele de imbracaminte sau incaltaminte, in penare si alte asemenea obiecte sau in bancile in care sunt asezati in salile de examen telefoane mobile, casti audio, dispozitive tip IoT, precum si orice mijloc electronic de calcul sau de comunicare/care permite conectarea la internet/la retele de socializare, care ar putea fi utilizate in rezolvarea subiectelor, pentru efectuarea calculelor, pentru comunicare cu alti candidati/asistenti din unitatea/unitatile de invatamant/centrul/ centrele de examen sau cu exteriorul.
       (6) Se interzice candidatilor sa comunice intre ei sau cu exteriorul, sa copieze, sa transmita materiale care permit copiatul sau sa schimbe intre ei foi din lucrare, ciorne, notite sau alte materiale care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor.
       (7) Incalcarea regulilor mentionate la alin. (4)-(6) va fi considerata frauda/tentativa de frauda, iar candidatii respectivi sunt eliminati de la proba respectiva, indiferent daca materialele/obiectele interzise au fost folosite sau nu, indiferent daca au fost introduse de acestia ori de alti candidati, de cadre didactice din comisie sau de alte persoane si indiferent daca ei au primit ori au transmis materiale interzise/ciorne/foi din lucrarile scrise etc.
       (8) Candidatii eliminati de la o proba pentru frauda sau tentativa de frauda primesc nota 1 (unu) pe lucrarea scrisa.
       (9) Inainte de inceperea probelor, asistentii prezinta candidatilor prevederile metodologice legate de organizarea si desfasurarea corecta a evaluarii nationale si prevederile alin. (2)-(8) si le solicita sa predea toate eventualele materiale si obiecte care, potrivit reglementarilor in vigoare, sunt interzise in sala de examen.
       (10) Dupa parcurgerea pasilor mentionati la alin. (9), candidatii vor semna un proces-verbal in care se regasesc prevederile alin. (2)-(8) si mentiunea ca stiu ca nerespectarea regulilor mentionate la alin. (4)-(6) are drept consecinta masurile mentionate la alin. (7) si (8).
       Art. 9. - (1) Candidatii care doresc sa predea lucrarile inainte de expirarea timpului maxim prevazut pentru rezolvarea subiectelor, conform prevederilor art. 17 alin. (23) din Metodologia de organizare si desfasurare a evaluarii nationale pentru elevii clasei a VIII-a in anul scolar 2010-2011, aprobata prin Ordinul ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului nr. 4.801/2010, pot parasi sala de examen cel mai devreme dupa o ora de la inceperea probei scrise.
       (2) La parasirea salii de examen, candidatii nu primesc subiectele.
       (3) In situatii obiective, neimputabile candidatilor, in care, in timpul probei scrise, este luata decizia anularii si a rescrierii lucrarii, se poate prelungi timpul destinat redactarii, cu cel mult o ora, conform unei proceduri elaborate de catre Comisia Nationala de Organizare a Evaluarii Nationale.
       Art. 10. - (1) Comisia Nationala de Organizare a Evaluarii Nationale stabileste prin procedura specifica modalitatea de evaluare a lucrarilor, de solutionare a contestatiilor si de transmitere a lucrarilor, precum si componenta, atributiile membrilor comisiilor din centrele de examen, din centrele zonale de evaluare si din centrele regionale/judetene/municipiului Bucuresti de contestatii, modelul tipizatului de examen, modalitatea de secretizare si securizare a lucrarilor scrise si consemnarea in documentele de examen a rezultatelor obtinute de candidati la evaluarea nationala pentru absolventii clasei a VIII-a.
       (2) In anul scolar 2023-2024, activitatile din cadrul evaluarii nationale pentru absolventii clasei a VIII-a se realizeaza utilizand platforma dedicata evaluarii digitalizate.
       (3) In situatia mentionata la alin. (2), Comisia Nationala de Organizare a Evaluarii Nationale poate decide organizarea unui centru zonal de evaluare si la nivelul Centrului National de Politici si Evaluare in Educatie (CNPEE). Presedintele centrului zonal de evaluare constituit in cadrul CNPEE este directorul general sau directorul general adjunct al Centrului National de Politici in Evaluare si Educatie.
       Art. 11. - (1) In procesul de evaluare initiala a lucrarilor scrise si de rezolvare a contestatiilor, dupa validarea finalizarii evaluarii de catre cei doi profesori evaluatori, in cazul in care diferenta dintre notele celor doi evaluatori este mai mica sau egala cu 1 punct, este calculata nota finala, ca medie aritmetica avand doua zecimale a notelor acordate de evaluatori, fara rotunjire, fiind inregistrata in catalogul evaluarii nationale.
       (2) In cazul in care diferenta intre notele acordate de cei doi profesori evaluatori este mai mare de 1 punct, lucrarea va fi recorectata de alti doi profesori evaluatori. Dupa validarea finalizarii evaluarii, nota finala este calculata luand in considerare cele 4 (patru) note. Dupa eliminarea celor doua note/valori extreme, nota finala se calculeaza ca medie aritmetica avand doua zecimale, fara rotunjire, a celor doua note/valori centrale. Media rezultata reprezinta nota finala si este inregistrata in catalogul evaluarii nationale.
       (3) In cadrul etapei de solutionare a contestatiilor, dupa incheierea evaluarii lucrarilor, notele acordate dupa reevaluare sunt comparate cu cele acordate in etapa de evaluare initiala. In situatia in care se constata o diferenta de notare mai mare de 1 punct, in plus sau in minus, intre nota de la evaluarea initiala si cea de la contestatii, lucrarea este reevaluata de alti doi profesori evaluatori. Reevaluarea se face respectand cu strictete baremul de evaluare si notare si toate procedurile de evaluare. Nota acordata de cea de-a doua comisie de contestatii este nota finala obtinuta de candidat.
       (4) Nota obtinuta in etapa de solutionare a contestatilor este nota definitiva, indiferent de punctajul obtinut, in plus sau in minus, fata de nota acordata in etapa de evaluare initiala a lucrarii. Aceasta nota nu mai poate fi modificata si reprezinta nota obtinuta de candidat la proba respectiva.
       (5) Comisia Nationala de Organizare a Evaluarii Nationale va transmite comisiilor judetene/Comisiei municipiului Bucuresti modelul borderoului de evaluare care va fi utilizat in centrele zonale de evaluare si in centrul de contestatii judetean/ al municipiului Bucuresti, anexa la procedura specifica evaluarii nationale.
       Art. 12. - (1) Candidatii care depun contestatii completeaza si semneaza o declaratie-tip in care se mentioneaza faptul ca au luat cunostinta ca nota acordata ca urmare a solutionarii contestatiei poate modifica, dupa caz, nota initiala, prin crestere sau descrestere. In cazul candidatului minor, declaratia-tip este semnata si de catre parintii/reprezentantii legali ai acestuia.
       (2) Comisia Nationala de Organizare a Evaluarii Nationale va transmite comisiilor judetene/Comisiei municipiului Bucuresti anexe la procedura specifica evaluarii nationale: cererea-tip pentru depunerea contestatiei si declaratia-tip mentionata la alin. (1).
       Art. 13. - (1) Comisiile judetene/Comisia municipiului Bucuresti de organizare a evaluarii nationale vor/va asigura dotarea cu camere functionale de supraveghere video si audio a salilor in care se desfasoara instruirea membrilor comisiilor, a salilor de clasa din unitatile de invatamant - centre de examen in care se desfasoara probele pentru evaluarea nationala, a salilor in care se descarca si se multiplica subiectele, precum si a salilor in care se predau/se preiau, se evalueaza si se depoziteaza lucrarile scrise ale candidatilor.
       (2) Pana la inceperea probelor scrise, comisiile judetene/ Comisia municipiului Bucuresti de organizare a evaluarii nationale iau/ia toate masurile, in colaborare cu autoritatile administratiei publice locale, pentru asigurarea dotarii tuturor salilor de examen cu camere functionale de supraveghere video si audio.
       (3) Activitatea de monitorizare a desfasurarii evaluarii nationale prin intermediul camerelor de supraveghere se va desfasura in conformitate cu o procedura stabilita de Comisia Nationala de Organizare a Evaluarii Nationale.
       (4) In vederea asigurarii desfasurarii corecte a evaluarii nationale, in conformitate cu prevederile reglementarilor in vigoare, comisiile din unitatile de invatamant - centre de examen si comisiile judetene/Comisia municipiului Bucuresti de organizare a evaluarii nationale verifica, prin sondaj, inregistrarile audio-video din salile de examen, dupa incheierea probei scrise. In cazul in care, la verificarea prin sondaj, se constata nereguli, fraude sau tentative de frauda ori in cazul in care exista sesizari privitoare la nereguli, fraude sau tentative de frauda, verificarea se face pentru inregistrarile din toate salile mentionate la alin. (1) din unitatea de invatamant respectiva.
       (5) Daca, in urma verificarilor mentionate la alin. (3) si (4), se constata existenta unor nereguli, fraude sau tentative de frauda, respectiv nerespectarea reglementarilor in vigoare de catre candidati, comisia din unitatea de invatamant - centru de examen ia masurile care se impun, in conformitate cu prevederile metodologiei de organizare si desfasurare a evaluarii nationale, care pot merge pana la acordarea notei 1 (unu) pentru frauda sau tentativa de frauda.
       (6) In cazul in care verificarile sunt facute de catre comisia din unitatea de invatamant - centru de examen si se constata existenta unor nereguli, fraude sau tentative de frauda, respectiv nerespectarea reglementarilor in vigoare de catre cadrele didactice implicate in organizarea si desfasurarea examenului, aceasta anunta comisia judeteana/Comisia municipiului Bucuresti de organizare a evaluarii nationale care ia masuri de sanctionare si anunta, in scris, Comisia Nationala de Organizare a Evaluarii Nationale.
       Art. 14. - (1) Comunicarea rezultatelor obtinute la examenul de evaluare nationala se face anonimizat, utilizandu-se codurile individuale care inlocuiesc numele si prenumele candidatilor si care au fost distribuite candidatilor, pe baza de semnatura de primire, la prima proba sustinuta de acestia.
       (2) Pentru comunicarea notelor obtinute la examenul de evaluare nationala, inainte de etapa de depunere si solutionare a contestatiilor, comisiile din unitatile de invatamant - centre de examen tiparesc lista rezultatelor examenului de evaluare nationala care cuprinde: codul candidatului, unitatea de invatamant de provenienta, notele obtinute la fiecare proba scrisa, media sau mentiunile „absent“/“eliminat din examen“, dupa caz.
       (3) In baza prevederilor art. 24 alin. (10) din Metodologia de organizare si desfasurare a evaluarii nationale pentru elevii clasei a VIII-a, in anul scolar 2010-2011, aprobata prin Ordinul ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului nr. 4.801/2010, si ale Regulamentului general privind protectia datelor, comisiile din unitatile de invatamant - centre de examen afiseaza/posteaza, utilizand codurile individuale ale candidatilor care au depus contestatii, notele obtinute in urma rezolvarii contestatiilor, la loc vizibil, la avizier si pe website-ul unitatii de invatamant.
       (4) Comisiile din unitatile de invatamant - centre de examen tiparesc lista rezultatelor finale dupa contestatii ale candidatilor anonimizati si o afiseaza, conform calendarului, cu semnatura presedintelui si a secretarului comisiei din centrul de examen, la avizierul unitatii de invatamant si pe website-ul acesteia.
       (5) Rezultatele examenului de evaluare nationala ale candidatilor anonimizati sunt afisate si pe pagina de internet a Ministerului Educatiei si a inspectoratelor scolare, pentru o perioada de 2 ani.
       Art. 15. - (1) Candidatul major si parintii/reprezentantii legali ai candidatului minor poate/pot solicita comisiei judetene/ Comisiei municipiului Bucuresti de organizare a evaluarii nationale vizualizarea lucrarii/lucrarilor propriului copil numai dupa afisarea rezultatelor finale, dupa etapa de solutionare a contestatiilor. La vizualizarea lucrarii/lucrarilor, candidatul minor trebuie sa fie insotit obligatoriu de un parinte/reprezentant legal.
       (2) Solicitarea de vizualizare, mentionata la alin. (1), nu poate conduce la reevaluarea si/sau modificarea notelor acordate lucrarii/lucrarilor.
       (3) Membrii comisiei judetene/Comisiei municipiului Bucuresti de organizare a evaluarii nationale sau cei ai Comisiei Nationale de Organizare a Evaluarii Nationale pot solicita vizualizarea lucrarii/lucrarilor si a borderourilor de evaluare in scopul verificarii/reevaluarii acesteia/acestora, conform prevederilor art. 6 alin. (10) si ale art. 9 alin. (25) din Metodologia de organizare si desfasurare a evaluarii nationale pentru elevii clasei a VIII-a in anul scolar 2010-2011, aprobata prin Ordinul ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului nr. 4.801/2010.
       Art. 16. - Directia generala invatamant preuniversitar, Centrul National de Politici si Evaluare in Educatie, Directia generala minoritati si relatia cu Parlamentul - Directia minoritati, Directia generala economica, Directia generala informatizare, inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti si unitatile de invatamant preuniversitar duc la indeplinire prevederile prezentului ordin.
       Art. 17. - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei Partea I.

 

 

Ministrul educatiei,
Ligia Deca

 

 

   Bucuresti, 31 august 2023.
   Nr. 6.155.

 

 

ANEXA

 

 

CALENDAR
de desfasurare a evaluarii nationale pentru absolventii

clasei a VIII-a, in anul scolar 2023-2024



11-14 iunie 2024

Inscrierea la evaluarea nationala

14 iunie 2024

Incheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a

25 iunie 2024

Limba si literatura romana - proba scrisa

27 iunie 2024

Matematica - proba scrisa

28 iunie 2024

Limba si literatura materna - proba scrisa

3 iulie 2024 (pana la ora 14.00)

Afisarea rezultatelor inaintea contestatiilor

3 iulie 2024 (ora 16.00-ora 19.00)

Depunerea contestatiilor

4 iulie 2024 (ora 8.00-ora 12.00)

4 iulie-9 iulie 2024

Solutionarea contestatiilor

9 iulie 2024

Afisarea rezultatelor finale dupa solutionarea contestatiilor


   NOTA:
   La solicitarea comisiilor judetene/Comisiei municipiului Bucuresti de organizare a evaluarii nationale pentru absolventii clasei a VIII-a sau din proprie initiativa, Comisia Nationala de Organizare a Evaluarii Nationale poate aproba, in situatii exceptionale, prelungirea/reducerea perioadelor de evaluare/reevaluare a lucrarilor scrise ori de afisare a rezultatelor.